Arkiverad

Kenyansk bloggare låter folket komma till tals

Temaartiklar Teknik & uppfinningar
Publicerad: 25.11.2009

Bloggaren Ory Okolloh revolutionariserade Kenyas krisinformering på ett ögonblick.

Den nya teknologin sprider information, utvidgar utbudet på informationskällor och uppmuntrar folk till kreativitet när de använder sig av information, konstaterade hon förra veckan i Helsingfors.

Bloggaren och aktivisten Ory Okolloh med sina vänner skapade ushahidi.com. Tjänsten har blivit ett mångsidigt redskap för kriskommunikation. Bild: moblogdci (Creative Commons)

Rösträkningen i Kenyas presidentval för ett par år sedan fick ett våldsamt slut. Hundratals människor dog och hundratusentals flydde från sina hem.

Händelserna bevittnades bland andra av Ory Okolloh som bor i Johannesburg, Sydafrika, men som hade återvänt till sitt hemland för att rösta och skriva om valet i sin blogg Kenyan Pundit. Hon märkte genast att de lokala mediernas rapportering var färgad och vinklad.

Journalisterna bedrev självcensur och reagerade inte på vanliga människors upplevelser. Jag var rädd att kenyanerna inte skulle få veta hur allvarlig situationen verkligen var.

Ory blev intervuad av tidningen Forbes. Bild: whiteafrican (Creative Commons)

Eftersom Ory är en känd bloggare som anses neutral, fick hon hundratals telefonsamtal, sms och mejl från olika håll i landet, och deras budskap lade hon ut på sin blogg så fort hon kunde.

Människorna hade behov av att få dela med sig av sina upplevelser. Och journalister berättade sådant för mig som de inte kunde publicera i sina artiklar, berättar Ory.

Ory försökte kontrollera fakta i det hon publicerade med hjälp av olika källor, bland annat medborgarorganisationer och myndigheter. Hon är jurist från Harvard och kunde också utnyttja sina egna breda kontaktnät. Hennes blogg lästes i stor utsträckning av internationella medier.

Till slut dirigerade Ory kenyanernas meddelanden till webbtjänsten ushahidi.com, som hon grundade med tekniskt stöd av några sakkunniga bekanta. Ushahidi är swahili och betyder bevisa/bevittna. De färska ögonvittnenas uttalanden kompletterades av Google Maps, där man kunde se platserna där händelserna utspelade sig.


Ory tillsammans med sin dotter och kompis. Bild: Maneno.org (Creative Commons)

Ushahidi förmedlade information om krisläget och hjälpbehovet, men berättade också om de lokala ansträngningarna för fred, förklarar Ory.
Dessutom uppmanades biståndsorganisationerna att dela med sig av sin information, så att alla kan ha nytta av den.

Efter konflikten var det lätt att se de områden där det hade varit oroligheter, tack vare det material som hade samlats på ushahidis sidor.

Vid Kenyas kust hade det varit lugnast. Därför var det viktigt att ta reda på vad man hade gjort annorlunda där, i jämförelse med de trakter där våld förekom, säger Ory.

Kreativ användning och produktion av information

Idag är ushahidi.com en webbplats där vem som helst kan ladda ner ett gratis webbprogram för krisinformering. Det är tekniskt enkelt och går att använda till många ändamål.

Man har använt ushahidi bland annat vid valobservation i Indien och i samband med de invandrarfientliga oroligheterna i Sydafrika, och till att övervaka hur medicinerna räcker till i Kenyas, Zambias, Malawis och Ugandas apotek, berättar Ory.

Kenyanska ungdomar lär sig att använda en dator och mobiltelefon. Bild: Nathan and Caroline (Creative Commons)

Nya tekniska program som ushahidi är inte enbart till hjälp när det gäller att sprida information och utvidga utbudet av informationskällor, konstaterar Ory. – Framför allt inspirerar de människor att använda informationen på kreativa sätt.

Hon påpekar också att tröskeln för att använda ny teknologi är låg i det fattiga Afrika. – Teknologin är inte alltid av toppkvalitet, men den fungerar. Särskilt ungdomar gör allt möjligt med sina mobiltelefoner, och sedan lär de sina föräldrar.

Ory Okolloh deltog förra veckan i seminariet ICT 4 Statebuilding som arrangerades av Crisis Management Initiative.

Text: Tiina Kirkas, Global Finland.fi