Arkiverad

Interaktiv teater lär elever att skydda miljön i Namibia

Temaartiklar Globalt & lokalt
Publicerad: 03.08.2009

I Namibia får skoleleverna lära sig om miljö med hjälp av interaktiv teater. Hunden Nuhju, Fén Regndroppe, skoleleverna Uushi och Plakkies samt Tant Pop leder lågstadieleverna genom en verklighetsnära sagovärld till tankar på hur man tar hand om miljö och djur. – Jag lovar att städa, inte skräpa ner mer. Så ska jag göra!, ropar förstaklassisterna i kör under föreställningen av pjäsen “Gyllene regndroppar i hundens tass”.

Barnen följer uppmärksamt med när Tant Pop ( Tanya Terblanche ), Farbror Bumbles ( Jacques Muchandja ) och Fén Regndroppe ( Sascha Olivier-Sampson ) berättar om miljöskydd.

En klar majmorgon fylls festsalen i St. George-skolan till breddarna av ettor och tvåor. Lärarna går runt i raderna och uppmanar eleverna att vänta i lugn och ro. Förskoleleverna får sätta sig på golvet strax invid scenen.

Barnen håller andan när den elaka Farbror Bumbles letar efter sin dåligt behandlade hund och skakar på huvudet när farbrodern frågar om de vet var hunden är. När pjäsen framskrider får Bumbles lära sig en läxa och lovar att bättra sig. I slutet deltar han till och med i den gemensamma dansen, där barnen sjunger med för fulla muggar.

Men vad kan ett barn egentligen göra? frågar man i pjäsen. Eleverna i St.George-skolan hittar på svar: sortera soporna, berätta för någon vuxen om någon smutsar ned i naturen, man kan ge mat åt djur och om man inte riktigt vet vad man borde göra kan man alltid be om råd av lärarna.

I slutet av pjäsen har eleverna redan bråttom tillbaka till klassrummen, men några stannade kvar för att klappa om Nuhju-hunden och bekanta sig med rekvisitan. Någon vågar sig också på att vinka åt Farbror Bumbles, eftersom han nu är snäll.

Eleverna minns pjäsen länge

Enligt manusförfattaren-regissören Laurinda Olivier-Sampson väcktes tanken på interaktiv teater efter att en kollega besökt Finland 2005. Speciellt på lågstadiets första klasser lär sig eleverna bättre genom att själva delta och leva med i pjäsen.

Misty Moon-organisationens pjäser följer noggrant skolornas läroplan och den första, främst till ettorna riktade pjäsen, har fått tack både av lärare och elever. Enligt lärarna minns eleverna pjäsens budskap länge efter föreställningen. För att stärka inlärningsprocessen besöker alla skådespelare tillsammans skolan senare – som sina rollfigurer.

Olivier-Sampson berättar att hon varit starkt med i pjäsens hela produktionsprocess och hon tror att pjäsen kan ha långtgående effekter. Enligt den feedback som lärarna har gett har eleverna varit betydligt mer intresserade av miljön och de vill också ofta diskutera problem som de märkt. På det sättet sporrar pjäsprojektet barnen att växa upp till vuxna som respekterar naturen och uppskattar betydelsen av naturresurser.

Det är viktigt att också ta hand om djuren! Plakkies ( Brumelda English ) och Nuhju-hunden ( Sharon Kuzakwawo ) lyssnar på Uushis ( Lara-Lyn Ahrens ) råd.

Först stöd från ambassaden – nu mot att klara sig själva.

Under det första året har skådespelet redan nått över tvåtusen lågstadieelever och drygt tvåhundra lärare. Enligt Laurinda Olivier-Sampson koncenterar gruppen sig i år på en pjäs där man baserar sig på andraklassisternas läroplan. I det tredje skedet riktar man sig till tredjeklassister vilket betyder att alla eleverna i samarbetsskolorna nås. Olivier-Sampson tror att man med hjälp av det stöd man får från skolorna kommer att bli ekonomiskt oberoende.

Finlands ambassad i Windhoek stöder pjäsprojektet från sina anslag för lokalt samarbete. Laurinda Olivier-Sampson säger att hon verkligen uppskattar det finländska stödet. Hon säger att hon litar på teaterns kraft speciellt då det gäller barnens utbildning. – Det är viktigt att morgondagens vuxna växer upp och blir ansvarstagande medborgare redan i dag, konstaterar hon.

Text: Anu Palomäki. Skribenten arbetar som praktikant på ambassaden i Windhoek.

Artikeln har publicerats tidigare på:
Utrikesministeriet: Global.finland