Arkiverad

Tuggummits väg från björkens fiberämne till butikens hylla

Temaartiklar Forskning & forskare
Publicerad: 28.04.2008

En stark lukt av grapefrukt svävar upp i min näsa när jag kommer till jobbet. Hahaa – idag tillverkas GreippiVanilja, förra vårens nyhet, som jag har utvecklat! Jag arbetar som produktutvecklare i Fennobon Oy, Finlands enda tuggummifabrik. Otroligt må det låta, men i mitt arbete ingår såväl bevakandet av olika trender som tuggummituggande.

Bild 1: Tuggummikuddemattor formade av en degliknande massa.

Innan jag började mitt jobb hade jag ingen aning om hur man tillverkar tuggummi, eller hur man utvecklar det. Visst har jag hela mitt liv tuggat tuggummi efter varje måltid och är medveten om den positiva verkan utmärkta effekt? som xylitol har på tändernas hälsa. Genom att regelbundet borsta tänderna och tugga xylitoltuggummi har jag lyckats hålla tandtrollet arbetslöst och därmed är antalet hål i mina tänder noll! Jag har studerat livsmedelskemi, och därför känner jag till både ingredienser i och strukturer hos livsmedel likaväl som tillverkningen av baslivsmedel. Men hurdan är den process ett tuggummi måste gå igenom innan det hamnar på hyllan i en livsmedelsaffär? Och hur utvecklar man nya smaker?

Tuggummi är tillverkat i huvudsak av följande ämnen: tuggummits grundmassa, sötningsmedel, mjukningsmedel och ämnen som tillför aromer. Tuggummi som säljs i Finland är nästan helt och hållet sockerfritt, det vill säga att man som sötningsmedel har använt xylitol, sorbitol eller andra sockeralkoholer samt möjligtvis intensivsötningsmedel. En del av xylitolet tillverkas fortfarande i Finland och som råvara används fiberämne från till exempel björk. Resten måste ändå importeras från Europa.

Den uppvärmda grundmassan knådas med en blandningsmaskin (som liknar en hushållsassistent) samtidigt som man tillsätter andra ingredienser. Efter det formar man mattor av tuggummikuddar (bild 1) av en degliknande massa med en formningsmaskin (som påminner om en mangel). Mattorna låter man sedan svalna under natten innan den knapriga ytan börjar tillverkas. Under ytbeläggningen flyttas kuddmattorna till en stor, snurrande ytbeläggningstrumma, där bitarna lossnar från varandra. På tuggummibitarna sprutar man sedan en lösning som är kokt av sötningsmedel, vatten, arabgummi och aromer. Man låter lösningen jämnas ut på ytan av bitarna och sedan torkar man dem med hjälp av lufttorkning. Dessa skeden upprepas då många gånger tills man har uppnått en yta med önskad tjocklek.

Färdiga tuggummin redo för att transporteras till butiker.

Efter tillverkningen förpackas tuggummin. Nuförtiden finns det många olika slags förpackningar, från väldigt små till stora påsar och burkar. Dessa förpackningar indelas i försäljningspartier vilka sedan packas på pallar och transporteras till butiker.

Till produktutvecklingen hör en bra blandning stark baskunskap om egenskaper och struktur av det livsmedel man utvecklar, uppföljning av marknader och trender samt kreativ galenskap! Tuggummi har visat sig vara ett väldigt utmanande utvecklingsföremål, eftersom det uppbyggs av så många olika råvaror och dess kemiska struktur är komplicerad. Att tillsätta olika ämnen till tuggummi är speciellt utmanande. Detta gäller i synnerhet olika funktionella ämnen, såsom till exempel C-vitamin eller kalcium, därför att en ny ingrediens kan sönderdela tuggummits struktur.

När man följer trender och marknader räcker det inte att man iakttar vad som händer på sötsaksmarknader. Man måste också lägga märke till andra områden i livsmedelsindustrin. Därtill måste man undersöka vilka slags allmänna trender, t.ex. det fysiska och psykiska välmåendet, råder ute i världen. Så kan en idé, till en speciell smak eller funktionell ingrediens, komma från en ny dryck, ett välmåendecentrum i USA eller en TV-serie. Också gamla produkter utvecklas hela tiden, och till dem kan man få idéer genom att läsa tidningar.

Alla idéer är inte alls kloka eller ens möjliga att förverkliga, men utan sådana ”galna” idéer skulle säkert många roliga och intressanta nyheter inte födas alls!

Artikelns författare Linda Weckström arbetar som produktutvecklare i Fennobon Oy, som är Finlands enda tuggummiföretag. Hon håller samtidigt på att finslipa sin pro-gradu som handlar om funktionella tuggummin. På sin fritid, när den finns, tycker hon om att titta på film, äta tortillas med sina kompisar och jogga längs Esbos stränder.