Arkiverad

Bokrecension: Nanotechnology for Dummies

Forskning & forskare
Publicerad: 30.01.2008

Är ni bekanta med For Dummies -bokserien? Serien som på ett roligt och jordnära sätt beskriver hur man skall tillvägagå inom det mesta man kan tänka sig: allt från avancerad databehandling s.s. virtualisering till vardagliga sysslor som att köpa en bil.

Den första boken i serien kom ut 1991 och gick under namnet DOS for Dummies. Sedan dess har serien på ett enkelt sätt visat miljontals människor hur de skall använda sin PC, Internet, eller ta sig fram i Windows-djungeln. Nuförtiden innefattar de över 125 miljoner tryckta For Dummies-böckerna hur du skall göra allting: kocka, pynja i trädgården, sköta finanserna eller ett företag, planera en resa, gymnastisera, eller äta rätt.

Författarna: Richard Booker, Earl Boysen

Ett vanligt missförstånd som namnet For Dummies gett upphov till är att böckerna är till för dumma människor, men de är själva noga att poängtera att det är självfallet tvärtom. Böckerna är till för människor som vet vad de vill ha reda på men inte orkar eller har tid att ödsla på att plöja igenom en massa teknisk litteratur med onödiga detaljer, till exempel. Dessutom är böckerna underhållande! Själv beställde jag boken innan jag började skriva på min avhandling föratt jag ville läsa någon icke-fackidiot-litteratur om området för att få lite perspektiv. Och för att jag inte orkade söka fram en hel drös review-artiklar, som trots allt handlar om specifika forksningsresultat. Och framför allt, eftersom jag efter en ”nanoteknologi”- konferens i somras blev så trött på att redan rubrikerna var så specifika att man inte hade en chans att följa med presentationen om det inte var väldigt nära ens egen forskning. Och ”nanoteknologi” är ju minst sagt ett brett, multidisciplinärt område med en massa intressant att lära sig!

Alla som inte har bott under en sten de senaste åren har väl märkt att efter ”IT” och ”bio” boomen så har turen kommit till ”nano”. Boken, säger författarna, är menad för att avmystifiera ämnet för alla som är intresserade av att veta mera om allt detta snack om hur ”molekylära maskiner” kan förändra våra liv. Även ur ett ekonomiskt perspekitiv, faktiskt (jag har dock inte läst det kapitlet). Boken slår på ett humoristiskt vis kål på en del myter kring nanoteknologi, försöker berätta hur nanoteknologi uppstått (pluspoäng för att boken tillkännager att ”en kemist kommer att berätta åt dig att de har gjort nanoteknologi i hundratals år”) hur det kommer att påverka flertalet industrier, samt begränsningar som kan övervinnas i och med denna ”miniatyrisering”.

Naturligtvis presenteras även en rad tillämpningar, s.s. datorer i en sockerbits storlek, verktyg för medicinsk diagnostik och glas som inte repas. Boken går också tillbaka till grunderna och det finns ett kapitel som börjar med ”vad är en atom”, så boken kan vara till glädje för hela bekantskapskretsen/familjen/arbetskolleger!

Intresserad? Läs mera på bokens hemsida, eller rentav hela första kapitlet i boken som faktiskt finns tillgängligt på nätet (se “Relaterade länkar” nedan)!

Relaterade länkar:

Bokens hemsida