Arkiverad

Sibelius och Lordi som symboler för finskheten

Temaartiklar Globalt & lokalt
Publicerad: 13.01.2008

Man får ofta höra hur bilden av Finland och finskheten blir sammanfattad med ord som börjar på den hemtrevliga bokstaven s: sauna, sisu och Sibelius. Vid sidan av folkkulturen och -karaktären har musiken haft en betydelsefull roll i byggandet av finskheten. Efter att ha vunnit Eurovisionsschlagerfestivalen har Lordi gjorts till en ny, nationell galjonsfigur som är jämförbar med själva Sibelius. Geografin som är specialiserad på kultur och politik undersöker påverkan av sådana figurer på människornas världsbild och nationella identitet.

Lordi

I YLE:s direktsändning följde till och med 1,7 miljoner finländare Lordis schlagerseger. Bild: Harri Hinkka / YLE Kuvapalvelu

Finlands politiska tillvaro förutsätter att medborgarna identifierar sig själva som finländare och att de förbinder sig till gemensamma målsättningar. Geograferna är intresserade av nationella symboler, eftersom de påminner finländare om vad det är som kallas för finskhet, och hur den skiljer sig från andra nationaliteter. Tonsättaren Jean Sibelius och rockbandet Lordi har inte så mycket gemensamt vid hastig jämförelse. Båda har ändå formats till nationella symboler, som har samma recept i bakgrunden: stilen som ger uttryck för finskheten kombinerad med internationell framgång.

Den obestridliga positionen som Sibelius (1865-1957) hade som Finlands nationaltonsättare grundar sig på att han tonsatte sina mest betydande verk omkring tiderna då Finland blev självständigt. Han hämtade också sin inspiration från den finska naturen och myterna i Kalevala. Geografin iakttar till exempel, på vilket sätt Sibelius tonsättningar förmedlar intryck från platser som är viktiga för finländare, såsom Kolis fjällandskap. Den internationellt värderade musiken med nationella hänvisningar har stärkt finländarnas kollektiva identitet och förenat Finland med de andra europeiska civilisationsnationerna som symboliskt jämställd nation.

Tack vare Lordi kunde finländarna år 2006 tillfoga den nationella historien en länge efterlängtad schlagerseger. Stärkt av toppoängen skingrade den internationella populariteten med ett slag alla misstankar om huruvida de monsterklädda artisterna var lämpliga för att bli Finlands galjonsfigurer ute i världen eller inte. I medierna sammanfogades Lordis framgång till en del av en historia om nationella stordåd. Till den anknöts nu positiva tankar om exotik, äkthet och om den ”finska galenskapen”.

Produktutvecklare, turismmarknadsförare och beslutsfattare har effektivt utnyttjat Lordis och Sibelius framgångar. Till Sibelius ära har man utvecklat en affärspresentskollektion och monstren i Lordi har börjat leva sitt eget liv på etiketterna av läskedrycker, frimärken och kontorstillbehör.

Medan man på 1950-talet publicerade resebroschyrer av Helsingfors avbildande Sibelius, poserar bandet Lordi på en reklamkarta av Helsingfors utkommen år 2007. Bandets budskap lyder: ”Welcome to Hellsinki”. Karaktärernas symboliska kraft grundar sig på deras förmåga att aktivera delade minnen och föreställningar om nationella ideal och stunder av framgång.

Required libraries not loaded. Call <txp:smd_slimbox_inc /> in the <head> of this page.
Sibelius-monumentet är ett av de mest kända monumenten i Helsingfors, som årligen blir förevigat i tusentals turisters resefotografier. Bild: Mikko Manninen

Geografin undersöker också nationella värdens och symbolers reflektering i landskapet. Till schlagersegerns ära har Sampo-torget i mitten av Rovaniemi centrum döpts om till Lordi-torget, och i närheten av det har man öppnat restaurangen Lordi’s Rocktaurant. Rollen av det år 1967 utställda Sibelius-monumentet är att stärka nationella betydelser producerade i det förflutna genom att överföra dem till en del av det nutida landskapet. Som populära resemål erbjuder dessa ställen en möjlighet för utlänningar att definiera finskhet. Som en del av det vardagliga landskapet tillfredställer de finländarnas nationella stolthet och uppmuntrar dem att hävda viktiga gemensamma värden.

Salla Jokela Salla Jokela är forskarstudent i kulturgeografi. Hon har gjort sin pro gradu om Helsingfors-bilden i resebroschyrer.